Tema: Odpoved potovanj zaradi izrednih razmer - vaše pravice
Zaradi koronavirusa so bili v Sloveniji in tudi v velikem številu drugih držav članic EU sprejeti ukrepi, zaradi katerih so za obdobje njihovega trajanja odpovedana vsa potovanja v tujino.
Izpostavljamo odgovore na nekaj najpogostejših vprašanj v zvezi s pravicami potrošnikov v primeru odpovedi zaradi izrednih okoliščin:
Kakšne pravice ima potrošnik, če odpove potovanje?
Zaradi razglasitve epidemije in sprejetih vladnih ukrepov (ukinitev letalskega in drugega javnega prevoza) je jasno, da gre za takšne izredne okoliščine, zaradi katerih potovanje v času trajanja ukrepov ni mogoče. Zato ima potrošnik zaradi odpovedi potovanja pravico do povračila vseh že vplačanih zneskov.
Ali lahko turistična agencija namesto vračila denarja prestavi potovanje na kasnejši čas ali pa si v primeru vračila denarja zadrži del plačila ?
Turistična agencija lahko namesto vračila denarja ponudi tudi druge rešitve, vendar je odločitev, ali bo zahteval vrnitev plačila ali pa sprejel ponudbo turistične agencije, pravica vsakega potrošnika in stvar njegove presoje, saj mora pri tem upoštevati svoje osebne okoliščine in koliko zaupa turistični agenciji.
Organizator potovanja mora vrniti potrošniku vsa opravljena plačila najpozneje v 14 dneh po odstopu od pogodbe brez kakršnih koli odbitkov.
Preberite tudi: Koronavirus, kdaj lahko potrošnik odpove potovanje?
Ali lahko odstopi le potrošnik, ki ima sklenjeno zavarovanje za riziko odpovedi potovanja ?
Ne, pravica potrošnika do odstopa od pogodbe brez odstopnine v primeru obstoja izrednih okoliščin je zakonska pravica in ni odvisna od tega, ali ima potrošnik sklenjeno zavarovanje za riziko odpovedi potovanja.
Kakšne pravice ima potrošnik, če potovanje zaradi izrednih okoliščin odpove turistična agencija?
Dejansko enake, kot če odpove potovanje potrošnik. Organizator potovanja je potrošniku dolžan vrniti vsa vplačila v roku 14 dni od odpovedi, lahko pa mu ponudi tudi drugačno rešitev (preložitev potovanja, ali izdaja vavčerja oz. vrednostnice), izbira pa potrošnik.
Kakšne pravice ima potrošnik v primeru, če bi zaradi strahu pred širjenjem virusa že danes odpovedal potovanje, ki se bo začelo šele čez 2 meseca ali več ?
Pri odpovedi potovanja zaradi izrednih okoliščin je treba upoštevati, da mora biti obstoj takih okoliščin dokazan, bodisi da gre za takšne okoliščine v Sloveniji, ki preprečujejo izvedbo potovanja (npr. ukrep ukinitve javnega prometa, zaprtje mejnih prehodov) ali v kraju potovanja. Informacije o omejevalnih ukrepih v drugih državah objavlja ministrstvo za zunanje zadeve. Sprejeti ukrepi zaradi koronavirusa se spreminjajo, zato za daljše obdobje vnaprej ni možno napovedati, ali bodo še veljali in v katerih območjih oz. državah. Zato svetujemo, da odpoved potovanja temelji na objavljenih informacijah pristojnih organov.
Zakon torej določa pravico do odpovedi brez plačila kakršnih koli stroškov le v primeru izrednih in neizogibnih okoliščin. V nasprotnem primeru lahko potrošnik potovanje odpove le skladno s splošnimi pogoji turistične agencije, s katerimi le-ta običajno določi obveznost plačila odstopnine.
Kakšne pravice v primeru odpovedi ima potrošnik, ki je kupil samo letalsko karto?
V Sloveniji je od 17.3.2020 povsem ustavljen potniški letalski promet, pa tudi druge države ukinjajo letalske povezave, zato so nastopile izredne okoliščine, zaradi katerih morajo letalske družbe odpovedati vse lete v obdobju trajanja teh ukrepov. V primeru odpovedi leta s strani prevoznika ima potrošnik pravico do povrnitve celotnega plačila za karto, lahko pa mu prevoznik ponudi nadomestno karto. Izbira je pravica potrošnika.
Za vračilo denarja je odgovoren letalski prevoznik, potrošniki pa se po pojasnila in pomoč lahko obrnejo tudi na agencije oziroma prodajalce, pri katerih so kupili letalski karte.
Kako je glede odpovedi pri nastanitvah, ki niso del paketnega potovanja?
Za nastanitev, ki jih rezervira potrošnik direktno pri ponudniku, veljajo pogodbeni pogoji rezervacije in splošni pogoji poslovanja ponudnika, zato se mora potrošnik o reševanju odpovedi dogovarjati direktno s ponudnikom namestitve.
Če je namestitev rezerviral preko Booking.com, Airbnb in ostalih spletnih platform, naj potrošnik najprej preveri njihova posebna obvestila v zvezi s koronavirusom, nanje se lahko obrne tudi za nasvet, saj imajo nekatere urejene postopke pomoči pri reševanju spora s ponudnikom namestitve.